Friday, February 22, 2008

NYANYIAN SEORANG ABANG


Kisah nyata ini terjadi di sebuah hospital di Tennessee, Amerika Syarikat. Seorang ibu muda yang bernama Karen sedang mengandung bayinya yang kedua.

Sebagaimana layaknya seorang ibu lainnya, Karen menceritakan kepada Michael (anak pertamanya yang baru berusia 3 tahun) bahawa ia akan mempunyai seorang adik.

Michael merasa senang sekali. Sering kali ia menempelkan telinganya ada perut ibunya itu. Kerana Michael suka bernaynyi, ia sering bernyanyi untuk adiknya yang masih ada di dalam perut ibunya itu. Tampaknya Michael sangat mengasihi adiknya yang belum lahir tersebut.

Pada suatu ketika, tibalah saatnya bagi Karen untuk melahirkan. Tetapi sangat di luar dugaan, terjadi komplikasi yang sangat serius.

Setelah berjuang selama berjam-jam, akhirnya adik Michael pun lahir. Seorang bayi perempuan yang cantik, tetapi sayang kondisinya begitu buruk sehingga doktor yang merawatnya dengan sedih berterus terang kepada Karen, “Bersiaplah secara mental, jika terjadi sesuatu yang tidak kita inginkan.”

Karen dan suaminya berusaha menerima keadaan itu dengan sabar. Mereka hanya pasrah kepada Tuhan. Mereka bahkan sudah menyiapkan acara penguburan untuk puterinya, bila ia dipanggil Tuhan.

Tetapi. Lain halnya dengan abangnya, Michael. Sejak adiknya dirawat di ICU ia menangis terus. “Mami,… aku ingin menyanyi untuk adik kecil!”

Ibunya ternyata kurang tanggap. “Mami,… aku ingin menyanyi untuk adik kecil!” Karen terlalu larut dalam kesedihan dan kekuatirannya. “Mami,… aku ingin menyanyi untuk adik kecil!” Hal ini berkali-kali diminta oleh Michael, bahkan sambil menangis meraung-raung.

Karen tetap menganggap tangisan Michael adalah tangisan biasa dari seorang anak kecil. Lagipun ICU adalah kawasan larangan bagi kanak-kanak. Barulah ketika harapannya menipis, sang ibu mahu mendengarkan permohonan Michael.

Baik, setidaknya biar Michael dapat melihat adiknya untuk yang terakhir kalinya selagi adiknya masih hidup! Fikirnya. Lalu, ia dicegat oleh jururawat di depan pintu ICU. Anak kecil dilarang masuk! Karen menjadi ragu-ragu. Tetapi, jururawat tadi tidak mahu tahu; ini peraturan! Anak kecil dilarang masuk!

Karen menatap tajam jururawat itu, lalu katanya; Nurse, sebelum menyanyi buat adiknya, Michael tidak akan kubawa pergi! Mungkin ini adalah saat terakhir kali bagi Michael untuk melihat adiknya!” Jururawat itu terdiam, lalu menatap Michael dan berkata, “Bailah. Tetapi tidak boleh lebih dari lima minit.”

Demikianlah kemudian Michael dipakaikan pakaian khas lalu dibawa masuk ke dalam ruang ICU. Ia didekatkan pada adiknya yang sedang tergolek menanti sang maut.

Michael merapati adiknya… lalu dari mulutnya yang kecil dan mungil keluarlah suara nyanyian yang nyaring, “Kau adalah matahariku, satu-satunya matahariku, kau membuatku bahagia saat langit kelabu…” Tiba-tiba terjadilah hal yang ajaib! Si adik langsung memberi tindakbalas. Seoalah-olah ia sedar akan sapaan sayang dari abangnya. “Kau tidak pernah tahu, sayang, betapa aku mengasihimu. Tolong jangan bawa matahariku pergi.”

Denyut nadi si adik menjadi lebih teratur. Karen dengan terharu melihat hal tersebut, ia menatap tajam dan berbisik,” Terus… terus Michael! Terukan sayang!”….

“Pada malam hari, sayang, saat aku tertidur, aku bermimpi, aku menggendongmu di tanganku…” dan sang adik pun meregang, seolah menghela nafas panjang. Nafasnya lalu menjadi teratur. “Aku selalu mengasihimu dan membuatmu bahagia, hanya jika kau tinggal bersamaku…” Sang adik kelihatan begitu tenang… sangat tenang.

“Lagi sayang!” pujuk ibunya sambil mencucurkan air matanya. Michael terus bernyanyi dan… adiknya kelihatan semakin tenang, rileks dan damai… lalu tertidur lelap. Jururawat, yang tadinya melarang Michael untuk masuk, kini ikut terisak-isak menyaksikan apa yang terjadi atas diri adik Michael. Suatu kejadian yang baru saja ia saksikan sendiri.

Hari berikutnya, bayi itu sudah boleh dibenarkan pulang. Semua doktor puas berfikir mengenai kejadian yang berlaku ke atas pesakit mereka ini.

Mereka hanya boleh menyebut hal itu sebagai sebuah terapi yang ajaib. Sedangkan Karen dan suaminya melihatnya sebagai sebuah mukjizat Tuhan yang luar biasa. Sungguh amat luar biasa! Tidak boleh diungkapkan dengan kata-kata.

Bagi sang adik, kehadiran Michael bererti soal hidup dan mati. Memang benar bahawa mukjizat Tuhanlah yang telah menolongnya. Dan, haruslah diingat bahawa mukjizat Tuhan juga memerlukan mulut kecil Michael untuk mengatakan “Betapa aku mengasihimu”.

Mukjizat Tuhan juga memerlukan hati yang tulus dari seorang anak kecil seperti Michael untuk memberi kehidupan. Itulah kehendak Tuhan. Tidak ada yang mustahil bagi-Nya bila Ia menghendaki sesuatu terjadi. Nyanyian yang tulus akan mendatangkan mukjizat.

Barangsiapa mengasihi saudaranya, ia tetap berada di dalam terang, dan di dalam dia tidak ada penyesatan (1Yohanes 2:10)

3 comments:

Bossing said...

Barangsiapa mengasihi saudaranya, ia tetap berada di dalam terang, dan di dalam dia tidak ada penyesatan (1Yohanes 2:10)

ini yang sya terharu ne...

Bambangan @ Ony said...

lepas baca ni, sia nangis2 oh.... Roh kuda mengkali datang tu

Bossing said...

roh kuda ko bilang?..he..he..mukjijat tu..