Friday, February 15, 2008

mengapa sulit mengucapkan syukur?



Aku bermimpi suatu hari aku pergi ke suatu tempat yang tidak pernah aku lihat dan seorang malaikat menemaniku dan menunjukkan keadaan persekitaran. Kami berjalan memasuki suatu ruang kerja penuh dengan para malaikat. Malaikat yang menhantarku berhenti di depan ruang kerja pertama dan berkata, "Ini adalah Bahagian Penerimaan Permintaan. Disini, semua permintaan yang ditujukan pada Allah diterima."

Aku melihat-lihat sekeliling tempat ini dan aku dapati tempat ini begitu sibuk dengan begitu banyak malaikat yang menyusun seluruh permohonan yang tertulis pada kertas dari manusia di seluruh dunia.

Kemudian aku dan malaikat tadi berjalan lagi melalui koridor yang panjang sehingga ke ruang kerja kedua. Malaikat tadi berkata, "Ini adalah Bahagian Pembungkusan dan Pengiriman. Di sini kemuliaan dan berkat yang diminta manusia diproses dan dikirim ke manusia-manusia yang masih hidup yang memintanya". Aku perhatikan lagi betapa sibuknya ruang kerja itu. Ada banyak malaikat yang bekerja keras kerana terdapat banyak permohonan yang diminta dan sedang dibungkuskan untuk dikirim ke bumi.

Kami melanjutkan perjalanan lagi hingga sampai pada hujung terjauh koridor panjang tersebut dan berhenti pada sebuah pintu ruang kerja yang sangat kecil. Yang sangat mengejutkan aku, hanya ada satu malaikat yagn duduk di sana, hampir tidak melakukan apa-apa pun. "Ini adalah Bahagian Pernyataan Terima Kasih", kata malaikat tadi perlahan. Dia kelihatan malu. "Bagaimana ini? Mengapa hampir tidak ada sebarang kerja di sini?" tanyaku. "Menyedihkan", malaikat tadi menghela nafas. "Setelah manusia menerima berkat yang mereka minta, sangat sedikit manusia yang mengirimkan pernyataan terima kasih", "Bagaimana manusia menyatakan terima kasih atas berkat Tuhan?", tanyaku. "Sederhana sekali", jawap malaikat. "Cukup berkata, "terima kasih, Tuhan".



"Lalu, berkat apa saja yang perlu kita syukuri", tanyaku. Malaikat menjawap, "Jika engkau mempunyai makanan di peti sejuk, pakaian yang menutup tubuhmu, atap di atas kepalamu dan tempat untuk tidur, maka engkau lebih kaya dari 75% penduduk dunia ini.

"Jika engkau memiliki wang di bank, di dompetmu, dan wang syiling, maka engkau berada di antara 8% kesejahteraan dunia".

"Dan jika engkau mendapatkan pesan ini di komputermu, engkau adalah sebahagian 1% di dunia yang memiliki kesempatan itu."

Juga... "Jika engkau bangun pagi ini dengan lebih banyak kesihatan dari kesakitan, engkau lebih diberkati daripada begitu banyak orang di dunia ini yang tidak dapat bertahan hidup sehingga hari ini."

"Jika engkau tidak pernah mengalami ketakutan dalam perang, kesepian dalam penjara, kesengsaraan penyiksaan, atau kelaparan yang amat sangat, maka engkau lebih beruntung dari 700 juta orang di dunia".

"Jika ibu bapa mu masih hidup dan masih berada dalam ikatan pernikahan, maka engkau termasuk orang yang sangat jarang."

"Jika engkau masih bisa mencintai... maka engkau termasuk orang yang besar, kerana cinta adalah berkat Tuhan yang tidak boleh diperoleh dari manapun."

"Jika engkau dapat menegakkan kepala dan tersenyumm maka engkau bukanlah seperti orang kebanyakan, engkau unik dibandingkan semua mereka yang berada dalam keraguan dan keputusasaan."

"Jika engkau dapat membaca pesan ini, maka engkau menerima berkat berganda, iaitu bahawa seseorang yang mengirimkan ini kepadamu berfikir bahawa engkau orang yang sangat intimewa baginya, dan bahawa engkau lebih diberkati dari pada lebih dari 2 juta orang di dunia yang bahkan tidak dapat membaca sama sekali."

Nikmatilah hari-harimu, hintunglah berkat yang telah Tuhan anugerahkan kepadamu. Dan jika engkau berkenan sampaikan kisah ini kepada teman-teman mu untuk mengingatkan mereka betapa diberkatinya kita semua

"Dan ingatlah tatkala Tuhanmu menyatakan bahawa, "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Aku akan menambahkan lebih banyak nikmat kepadamu".



Ditujukan kepada: Bahagian Pernyataan Terima Kasih.
"Terima kasih, Tuhan! Terima kasih, Tuhan, atas anugerahMu berupa kemampuan untuk menterjemahkan dan membagi pesan ini dan memberikan aku begitu banyak teman-teman yang istimewa untuk saling berbagi."

4 comments:

Bossing said...

bah..syukur lah...

Bambangan @ Ony said...

marilah

Bossing said...

he..he..lawak la you ne bro..ba...give thanks in watever we do...Jesus is too Awesome!!

Bambangan @ Ony said...

iya